Je to zamotaný kolotoč. Učitelia vinia rodičov, že s deťmi málo čítajú. Rodičia očakávajú, že deti ku knihám majú priviesť učitelia. A niekde medzi tým obe strany zabúdajú na to, že sami nečítajú dosť alebo o tom skrátka vôbec nerozprávajú. O tom, akí sú čítajúci dospelí v živote dieťaťa dôležití, sme hovorili napríklad tu. No ak ste učiteľ, máte toho v rukách ešte omnoho viac. Ako je to možné?
Napovie vám celkom jednoduchá matematika. Bežný rodič má dosah na svoje dve, tri, možno aj päť detí. Učiteľa sleduje a nasleduje dvadsať či dvadsaťpäť. Výskumy navyše ukazujú, že až 50 % detí vo veku od 6 do 17 rokov tvrdí, že najviac knižných odporúčaní sú ochotní vziať si práve od učiteľov (v tesnom závese za rovesníkmi). To už je naozaj veľké zistenie, však? Poďte sa s nami presvedčiť, že aj celkom malými a jednoduchými krokmi sa môže z prizerajúceho sa učiteľa stať aktivizujúci, čo v deťoch prebúdza lásku ku knihám.
Rozprávajte nahlas o tom, že sami čítate
Áno, takéto jednoduché to je. Nebojte sa občas meškať na hodinu, pretože ste sa nevedeli odtrhnúť od knihy, do ktorej ste nazreli počas prestávky. Priznajte sa, že ste išli spať neskôr než obvykle, lebo vás pohltila severská detektívka a potrebovali ste zistiť, ako to napokon celé dopadne. Alebo deťom porozprávajte o svojich najbližších čitateľských plánoch a pri spoločnej návšteve knižnice si tú knihu či knihy naozaj aj požičajte. Deti potrebujú vedieť a najmä vidieť, že čítate. Ak si robievate ranný kruh, využite túto príležitosť a podeľte sa so svojimi čitateľskými zážitkami. Ach, a nezabúdajte tiež hovoriť, že sa vám niečo nepáčilo alebo ste knihu vôbec nedočítali. Aj to je súčasť dobrého čitateľského vzoru – človeka, čo číta nie preto, že musí, ale pre potešenie a radosť.
Stopy po čítaní všade naokolo
Zanechávajte za sebou stopy po čítaní. Nebojte sa mať na katedre položenú knihu či nechať si kôpku nového čítania doručiť priamo do triedy či školy. Nech vám kniha trčí z každej tašky alebo batôžka. Ak si na stenu lepíte stopy, spokojne do nich pridajte aj tie svoje. Alebo možno zbierate orechy za každú prečítanú knihu do spoločnej veľkej nádoby? Dva či tri ďalšie hneď motivujú triedu pridať svoje.
Motivujte deti, ale aj seba navzájom
Verte, knižné odporúčania sú veľmi nákazlivé. Využite túto zázračnú moc a okrem detí motivujte aj svojich kolegov. Pretože čím viac čítajúcich dospelých/učiteľov, tým viac čítajúcich detí na našich školách. Napadlo vám niekedy k emailovému podpisu pripojiť frázu: “Práve čítam…”? Vyskúšajte to, efekt je fantastický.
Ak sa chcete so svojím čítaním pochváliť deťom aj kolegom zároveň, dvere kabinetu sú dokonalé miesto. Nalepte si na ne nálepku s názvom knihy, ktorú momentálne čítate a nechajte sa prekvapiť, ako rýchlo sa dostaví zvedavosť okoloidúcich. Prípadne si vytvorte celú nástenku čítajúcich učiteľov. Ani nemusíme hovoriť, že takýto počin bude mať niekoľkonásobnú silu.
Nebojte sa detských kníh
Nie, knihy, s ktorými sa budete chcieť podeliť, nemusia byť vôbec detské. Ale môžu byť. Ak nečítate detské knihy, určite po nejakej siahnite. Jednak je skvelé mať prehľad v tom, čo vaša trieda číta alebo deťom knihu z vlastnej skúsenosti rovno odporučiť (spomínate si na tú polovicu detí, čo vaše odporúčania bude s radosťou kopírovať?). No najmä, nájdete v nich toľko krásy, múdra a humoru, že sa vám občas bude zdať, že sa na ne mnohé dospelácke vlastne vôbec nechytajú.
Tak čo myslíte, bude nasledujúci školský rok zas trochu iný? O kus lepší a prečítanejší? Pamätajte, že práve vy môžete zamiešať karty. Smelo do toho!
autorka: Monika Freml, Krajina čitateľov