Triednej knižnici postačí akákoľvek polička či skrinka, v ktorej budú knihy voľne dostupné. Dôležité je zaplniť ju tými správnymi knihami. Takými, ktoré budú deti čítať s radosťou a ktoré sú určené ich čitateľskej úrovni.
1.
KROK
Zamyslite sa, akých máte v triede čitateľov
Deti vo vašej triede poznáte najlepšie. Koľko z nich vidíte cez prestávky s knihou v ruke? Koľko má, naopak, s čítaním na hodinách problém? A koľko z nich na knihy nadobro zanevrelo?
Podľa toho môžete žiakov rozdeliť do niekoľkých skupín:
Nováčik
Nováčik je každé dieťa, ktoré pomaličky začína čítať samo: môže to byť prváčik či predškolák. Potrebuje kombináciu veľmi jednoduchého textu a bohatých ilustrácií – najlepšie v knižke, ktorú prečíta na jedno posedenie.
Začínajúci čitateľ
Deti, ktoré si ešte netrúfnu na plnotextovú stranu. Môžu to byť druháci či tretiaci, zároveň však aj niektorí piataci či šiestaci. Neodsudzujme ich. Naopak, dajme im priestor čítať knihy, v ktorých je stále veľa ilustrácií, no zároveň zodpovedajú ich intelektuálnym potrebám.
Odradený čitateľ
Deti, ktoré neveria, že ich knihy dokážu zaujať. Aj také deti je možné priviesť k čítaniu. Môže ich zaujať netradičná téma, ktorú nečakali, že by v knihe mohli objaviť. Alebo ich prekvapí originálna forma knihy, napríklad kniha úplne bez slov alebo taká, čo sa číta od konca.
Rozbehnutý čitateľ
Čítajú ako draci. Často však siahnu aj po knihách, na ktoré ešte úplne nedozreli. Alebo sa ocitnú v čitateľskom bloku a nedokážu nájsť knihu, ktorá by ich zaujala tak ako tá posledná. Potrebujú dobré, nezvyčajné tipy, ale aj uistenie, že je to takto v poriadku.
Andrea
učiteľka, ZŠ Zvolen
2.
KROK
Zamerajte sa na to, prečo deti nečítajú, aby ste
s tým vedeli niečo urobiť
Ak sa chcete do tejto oblasti zahĺbiť ešte o čosi viac, pozrite si naše webináre. Prehovoria k vám vaše kolegyne Stanka Opátová, Milica Antálková a Anka Jančová, ktoré majú s vedením žiakov k čítaniu bohaté skúsenosti.
• Webinár 1: Trieda, v ktorej sa číta pre radosť
• Webinár 2: Triedy, ktoré (stále) čítajú pre radosť
Buďte pre žiakov vzorom. Dnešným deťom neustále ubúdajú čitateľské vzory – dospelí, ktorých vidia vo svojom okolí čítať si pre radosť. Príďte do triedy s knihou v ruke. Čítajte si na chodbe cez prestávku. Nezáleží na tom, či ste slovenčinár alebo chemikár, inšpirovať deti dokáže každý dospelý.
Lenka
učiteľka, Liesek
3.
KROK
Vyberte vhodné tituly do triednej knižnice
Deti lákajú najzaujímavejšie príbehy. Nehľadajú to, z čoho sa najviac naučia. A chceme, aby si knihy z police brali sami. Nie preto, že musia. Je veľmi dôležité vybrať knihy čo najlepšie práve pre Vaše deti v triede. Pokojne sa nad tým zamyslite už teraz. Ak už viete, koľko začínajúcich, rozbehnutých a odradených čitateľov v triede máte, môžete si podľa toho vytvoriť zoznam titulov do triednej knižnice.
Vďaka podpore kníhkupectva Martinus máme pre vás pripravený kurátorský výber kníh vhodných pre jednotlivé skupiny čitateľov:
• Knihy vhodné pre začínajúcich čitateľov
• Knihy vhodné pre odradených čitateľov
• Knihy vhodné pre rozbehnutých čitateľov
Z tejto ponuky si navolíte presne 20 kníh. S objednávaním však ešte počkajte, zapojte sa do projektu Naša trieda číta, a pošleme vám unikátny kód z Martinusu na zľavu 50% na tieto tituly.
„Do čitateľských dielní si prinesú knihy len rozbehnutí čitatelia. Ja však chcem, aby začali čítať aj tí, ktorých to ešte nechytilo. Preto som sa zapojila do projektu Naša trieda číta a založila som v triede policu s knihami. Tie sú pre deti voľne dostupné, ale hlavne aktuálne, nie také, ktorých sa my zbavíme z domu.“
Viki
učiteľka, ZŠ Košice