Matúš Koprda je vyštudovaný psychológ a profesionálny fotograf, no životné cesty ho zaviedli až medzi školské lavice. Na Základnej škole Zlatá 2 v Rožňave si v rámci programu Teach for Slovakia vyskúšal vzdelávanie na prvom stupni a rozhodol sa povzbudiť deti, aby čítali viac. Tu je jeho príbeh:
Projekt Naša trieda číta sa mi dostal do cesty úplne nečakane. Na škole som pôsobil v rámci Teach for Slovakia, učil som necelé tri mesiace a bol som triednym 3.C. Trieda bola veľmi rôznorodá a živá, čo som si ako neskúsený učiteľ veľmi užíval. 3.C bola štandardne vybavenou triedou našej školy. Lavice, katedra, nejaké skrine a klasická aj interaktívna tabuľa. Cez prestávky to v triede štandardne vrelo. Krátkych desať minút chcelo každé dieťa využiť naplno. Aj desiatu zjesť, aj s kamošmi zahrať, aj utekať na WC, aj popoťahovať za vlasy dievčatá či ponaháňať chlapcov a popri tom ešte stihnúť small talk s učiteľmi na dozore. V triede ale úplne chýbal spôsob tichého a pokojného využitia voľného času.
Po pár mesiacoch sme v triede založili triednu knižnicu a začali prvé čitateľské dobrodružstvá priamo v triede. Najväčší boom ale vyvolalo práve zapojenie sa do projektu Naša trieda číta. Spolu s deťmi sme si sadli do kruhu a vyberali nové knihy do triednej knižnice. Keď potom odrazu prišlo dvadsať nových kníh, prestávky sa rapídne zmenili. Deti sa knihám začali venovať a hoci prvotné nadšenie veľmi rýchlo opadlo, nové tituly nám dali možnosť pracovať s čitateľskou gramotnosťou efektívnejším spôsobom. Najväčšim hitom boli komiksy, ktoré umožnili aj deťom s nižšou čitateľskou zručnosťou zapojiť sa do čítacích aktivít. Úplný strop boli Smradi, ktorých sme si neskôr ešte počas školského roka dokúpili alebo požičali z mestskej knižnice.
Ďakujem za túto možnosť, bolo super zažiť takéto miniúspechy v prostredí, ktoré bolo pre mňa obrovským chaosom.
Chceme poznať aj váš príbeh
Pomohla vám triedna knižnica zamestnať a rozčítať deti? Napíšte nám na nasatriedacita@krajinacitatelov.sk, budeme sa tešiť. Vašu skúsenosť uverejníme medzi našimi článkami a tipmi, aby mohla inšpirovať ďalšie učiteľky a učiteľov.
autor: Matúš Koprda, úvod & editorka: Monika Freml (Krajina čitateľov)