Ak máte v triede knižnicu, pravdepodobne ju cez dištančné vyučovanie neviete používať rovnako ako zvyčajne. Jej plný potenciál sa odrazu zmenšil a asi sa zmenil aj spôsob, akým so žiakmi čítate či hovoríte o knihách. Uvažujete, ako neprestať pestovať u vašich žiakov lásku k čítaniu ani počas online vzdelávania? Máme pre vás pár funkčných a overených tipov.
Uvedomujeme si, že táto doba nie je pre nikoho jednoduchá. Kým niekto zvláda neustále zmeny pomerne s nadhľadom, iní v tomto čase nemajú energie nazvyš a ledva sa pretĺkajú (ne)obyčajnými dňami. Je to tak v poriadku, vieme, že každý z vás dáva svojim žiakom maximum, ktoré zvládne. Vybrali sme preto tipy, na ktoré potrebujete rôznu dávku energie či času na prípravu. Môžete si tak vybrať to, čo vám aktuálne sedí najviac. Nezabúdajte, že každý (aj ten najmenší) krok sa počíta.
1. Nízka náročnosť: Rozprávajte sa so žiakmi o tom, čo čítajú
Zvykli ste sa rozprávať so žiakmi o knihách, keď ste ich videli čítať cez prestávku? Alebo ste na to využívali čas počas dozoru na chodbe? Keď sa zrazu stratí prirodzený čas so žiakmi cez prestávky či po vyučovaní, môže byť náročné neformálne sa rozprávať o knihách. Využite čas, kým sa všetci prihlásia na to, aby ste sa zaujímali o čítanie svojich žiakov. “Akú knihu práve čítate? Stalo sa niečo zábavné v knihe, ktorú máte rozčítanú? Chceli by ste nám o tom povedať?” Alebo sa podeľte o vlastné čitateľské zážitky: “Dnes som si musela dať už druhú kávu, v noci som nevedela odložiť túto detektívku.” A nezabúdajte, vôbec nemusíte byť slovenčinári, aby ste takto začali hodinu.
2. Stredná náročnosť: Vyhraďte si čas na tiché čítanie
Tiché čítanie sa nemusí diať iba v škole. Aj keď máme niekedy tendenciu využívať online čas čo najefektívnejšie, občas všetci potrebujeme vypnúť – žiaci aj my dospelí. O to viac, keď sme celé dni pripojení na videohovoroch (tzv. zoom fatigue alebo únava z videohovorov má vlastné pomenovanie a symptómy). Doprajte si pár minút z online hodiny na tiché čítanie – každý so svojou obľúbenou knihou – rovnako ako v triede. Môžete si nechať zapnuté kamery, aby ste sa navzájom videli a aspoň trochu si priblížili ten pocit, keď ste spolu čítali v triede, každý zalezený vo svojom kútiku.
3. Vysoká náročnosť: Zorganizujte si spoločné online večerné čítanie
Pokúste sa večer vytvoriť špeciálny priestor, kedy budete vašim žiakom sami predčítať. Spravte si pohodlie – uvarte si čaj, zabaľte sa do deky v obľúbenom kresle, zasvieťte vianočné svetielka alebo spokojne ostaňte ležať v posteli. Môžete z toho spraviť pravidelnú aktivitu alebo jednorazovú udalosť. Čítajte knihu na pokračovanie alebo krátky príbeh, ktorý stihnete prečítať na jeden šup. Je to úplne na vás. Myslite však aj na seba. Začnite radšej v menšom, prípadne sa dohodnite na striedaní s kolegom či kolegyňou. Takéto večerné čítanie už vyskúšala aj pani učiteľka Milica Antálková, ktorá o čítaní počas dištančného vzdelávania krátko hovorí na jednom z našich webinárov (od 49. minúty).
Chcete sa podeliť o inšpiráciu?
Vyskúšali ste ešte niečo so svojimi žiakmi a fungovalo to? Podeľte sa o to s nami a napíšte nám na nasatriedacita@krajinacitatelov.sk.
autorka: Daniela Sochorová, Krajina čitateľov